top of page

Eget ansvar

Vissa saker har föreningen ansvar för att lösa och vissa saker har du som boende ett eget ansvar att lösa. Här kommer några vanligt förekommande frågor med tillhörande svar.

Innan du läser vidare finns mycket bra information att hämta hos HSB på denna länk.

  • Vem ansvarar för att byta filter i elementen?
    Svar: Du som boende ansvarar för detta. Bör göras en gång om året.
    Beställning av filter görs på www.acticon.se alternativt på telefon 036-37 07 90

  • Ventilationen i mitt badrum låter mycket, vad kan jag göra?
    Svar: Takventilen i badrummet bör rengöras två gånger om året då den sätts igen av damm. En guide till hur man ska gå till väga hittar du här.

  • Vem tar fram nya nycklar till min lägenhet?
    Svar: Det gör du som boende själv genom att vända dig till Låspunkten i Sundbyberg.
    Ta med hyresavi som visar på att du är medlem i föreningen.

  • Någon av mina vitvaror har gått sönder, vem ansvarar för det?
    Svar: Du som boende ansvarar för att köpa nya vitvaror och att de installeras på ett fackmannamässigt sätt.

  • Jag har problem med värmen i min lägenhet, vad gör jag?
    Svar: Testa att lufta elementen. Undersök om termostaten är hel. Kvarstår problemen kontakta styrelsen.

  • Är min lägenhet försäkrad via föreningen?
    Svar: Du som ägare till din lägenhet måste ha en egen bostadsrättsförsäkring. Förenings försäkringar täcker inte den enskilde boendes lägenhet.

bottom of page